وبلاگ ایمنی پیمانکاران عسلویه

وبلاگی برای تبادل اطلاعات در زمینه ایمنی ، بهداشت و محیط زیست پیمانکاران مستقر در عسلویه

وبلاگ ایمنی پیمانکاران عسلویه

وبلاگی برای تبادل اطلاعات در زمینه ایمنی ، بهداشت و محیط زیست پیمانکاران مستقر در عسلویه

تبادل اطلاعات در زمینه ایمنی ، بهداشت و محیط زیست بین پیمانکارانی که در عسلویه مشغول به کار می باشند باعث افزایش سطح ایمنی و کاهش حوادث ، بهبود شرایط بهداشتی،رفاهی و حفظ بیشتر محیط زیست خواهد شد. همچنین موجب یکپارچه تر شدن قوانین و به روز بودن اطلاعات مختلفی در این زمینه می گردد.امید است این محفل بطور کلی بتواند کلیه پیمانکاران مشغول در منطقه ویژه ی اقتصادی پارس جنوبی را برای رسیدن به همه ی اهداف ایمنی به هم نزدیک تر کند.

بایگانی

نوع حادثه : گیر کردن لیفتراک در ارتفاع حین عملیات بارگیری (شبه حادثه / Nearmiss )

تاریخ حادثه : 92/6/21

ساعت وقوع حادثه : 19:30

آیا حادثه منجر به جراحات نیروی انسانی شده است : خیر 

محل حادثه : عسلویه 


سقوط لیفتراک

شرح حادثه :

کشنده کانتینر حین عملیات بارگیری به علت نقص در سیستم ترمز ناگهان به سمت جلو حرکت میکند و لیفتراک که داخل کانتینر بوده بعد از گذاشتن بار داخل کانتینر دقیقا حین خروج از کانتینر به علت جلو رفتن کشنده بین رمپ بارگیری و لبه کانتینر تقریبا سقوط کرده و گیر می افتد.


علت اصلی وقوع حادثه : 

1- نقص فنی در سیستم ترمز کشنده

2- عدم استفاده از دنده پنج (stopper) زیر چرخ کشنده

علت ثانویه : 

عدم حضور راننده کشنده در کابین راننده حین عملیات بارگیری


ادامـــــــــــــــــــــــــــــــــه ی مطلب را بــــــــــــــــخـــــــــــوانـــــــــیــــــــــــــــــد.......


اقدام اصلاحی / پیشگیرانه

 ( اقدام اصلاحی به عملی گفته میشود که باعث تصحیح روند عملیات یا فعالیتی گردد )

  ( اقدام پیشگیرانه به عملی گفته میشود که باعث پیشگیری از وقوع حادثه گردد )


1- استفاده از دنده پنج قبل از شروع بارگیری - پیشگیرانه

2- چک کردن سیستم ترمز کشنده ها طبق برنامه و چک لیست - پیشگیرانه

3- آموزش نفرات در مورد خطرات ناشی از سهل انگاری در استفاده از دنده پنج ( Stopper ) 



*نکته مهم :

 در این حادثه اگر راننده لیفتراک کمربند ایمنی خود را نبسته بود مطمئنا از کابین لیفتراک به بیرون پرت  می شد و موجب نقص عضو یا حتی فوت راننده می شد.

خوشبختانه راننده لیفتراک حین سقوط ،‌ توسط کمربند ایمنی نگه داشته شد و سپس بعد از ثابت شدن لیفتراک کمربند ایمنی را باز کرد و از لیفتراک بیرون آمد. 

* نکته مهم : 

اگر راننده کشنده کانتینر حین عملیات بارگیری در ماشین خود نشسته باشد امکان وقوع چنین حوادثی کمتر خواهد بود .


*توصیه :

توصیه می شود با گذاشتن کله قندی در جلوی کشنده ( بطوری که در دید راننده کشنده باشد) از حرکت کردن راننده حین عملیات بارگیری جلوگیری گردد. بدین ترتیب که وجود کله قندی به نشانه ی هشداری برای عدم پایان عملیات بارگیری است و راننده تا زمانی که کله قندی در جلوی کشنده اش است حق حرکت دادن کشنده را ندارد و برداشتن آن پس از پایان بارگیری توسط شخص راننده لیفتراک انجام گردد.


عکس نمونه ی یک دنده پنج ( Stopper ) :

دنده پنج


اگر فکر میکنید این مطلب میتواند برای یک نفر مفید باشد آن را به دیگران اطلاع دهید

  • مدیر وبلاگ

نظرات (۲)

به امید موفقیت :)
با سلام
امید است با اطلاع رسانی صحیح و اصولی حوادث ، عوامل موثر در بوقوع بپیوست آن حادثه شناسایی و مهمتر اینکه مدیران ارشد ، راهکار های ارائه شده جهت جلوگیری از وقوع مجدد را بپذیرند و اجرایی کنند .
با تشکر از جنابعالی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی